Народна музичка традиција Косова и Метохије представља део свакодневног живота српског народа који се вековима одвија кроз песму, игру и свирку, кроз обреде и народне обичаје. Карактеристике народне музике, по којима препознајемо да је песма са Косова и Метохије, представљају карактеристике њиховог свеукупног живота и разликују се од других области у Србији због начина на који се традиционално живи, говори, ради, весели и тугује, а које су условљене друштвено-историјским приликама у прошлости. Такође, у народу чак постоји мишљење да се певање разликује од села до села у истој области и да сваки певач зна да препозна разлике у певању свог села од суседних, ма како се нама са стране чинило да разлика нема.
Ипак, специфичност народног традиционалног певања на Косову и Метохији је скоро искључиво једногласно певање, односно певање само једне мелодије, док данас у већини осталих крајева Србије углавном доминира двогласно певање. То значи да је на Космету присутно певање у коме се мелодија најчешће изводи солистички или ређе групно (истовремено два певача) али у један исти глас. Зато је мелодија песама са Косова и Метохије гипка и покретљива, и мада невеликог гласовног обима, богата украсним тоновима, који су део традиције једногласног певања, али и оријенталног утицаја у време турске доминације Балканом. Пева се из пуног гласа, веома изражајно, у вишим „светлим“ регистрима, што мелодији даје посебан карактер.
Наш први поуздани мелограф народног певања са Косова и Метохије, и један од најзначајнијих композитора у српској музици 19. века - Стеван Стојановић Мокрањац, забележио је „ ... да наши народни певачи са села не дају готово никад тон савршено чист ... већ га увек, и код сваке строфе другачије, оките ситним шарама и разним грленим и фалсетним (високим) одскоцима ...“ Као да су тиме желели да ублаже и улепшају ону тугу која се чује у садржају, посебно када, како каже Мокрањац, певачи „на крају скоро свију лаганих песама (и обредних и других) и скоро по свим косовским селима, додају по једно дуго „И“ ... Ово је косовско тако тужно и пуно меланхолије, да се по њему самоме може видети како је ту предање о пропасти српској веома дубоко уписано у душу народну“.
Према садржају, песме са Косова и Метохије се, као и у народној поезији и класификацији Вука Караџића, деле на епске (мушке, јуначке) које певају само мушкарци, и лирске (женске) које певају жене, док се песме из игру (оро, коло) изводе заједничким певањем и мушких и женских гласова. Текстови лирских песама најчешће садрже рефрене у виду речи море, мори, које се мелодијски посебно истичу.
Најбројније забележене мелодије са подручја Косова и Метохије, њих око 400, оставио је проф. Миодраг Васиљевић у годинама после другог светског рата, 1946 - 47 г. Највише их је лирских - љубавних и обредних, у оквиру обредних разликују се песме годишњег и песме животног циклуса. Песмама годишњег циклуса прате се сви значајнији празници и послови заједнице током сва четири годишња доба, почевши од зимских коледа (у време Божића) па до јесењих седељки и породичних слава. Песме животног циклуса везане су за важне тренутке у животу појединаца и обичаје које прате рођење, женидбу и смрт (успаванке, свадбарске и сватовске песме, тужбалице).
Песмице које певају деца са Косова и Метохије – једноставне и допадљиве бројалице, разбрајалице ... сличне су онима које певају сва остала деца и Србије и целог света. Такође, део њиховог света су и најразличитије звучне играчке које праве од материјала из своје околине, па се специфични звуци производе на перу црног лука, влати траве, на комаду дашчице – зујаљке, чигре, дугмета на канапу, капице од жира и слично.
Музички инструменти на Косову и Метохији, као и у већини области на Балкану, мешавина су оних пореклом са домаћег тла – као што су свирала, двојнице, гусле и оних оријенталног порекла – зурле (дувачки), гоч или тапан, дарабука (веће и мања варијанта бубња), даире или деф. Најчешће су у комбинацији као инструментална пратња народним играма, а појединачно, солистички, на некима од њих свирају пастири (свирале, двојнице) или се, уз гусле, певају епске песме.
Данас, лепоту и изворност српске традиционалне музике са Косова и Метохије чувају од заборава и негују, свако на свој начин, бројни певачи, изворне и етно-групе и културно-уметничка друштва, углавном у градским срединама, а трајно је уписана и у нашу уметничку музику преко VIII и XII хорске „Руковети“ Стевана Стојановића Мокрањца. Кроз тај свеукупни звук, српска народна музика са Косова и Метохије потврђује да је традиција која и даље живи међу нама, и са којом, кроз различите облике представљања, упознајемо народе широм Европе и света.
Маријо дели бела кумријо мори Што ти је Маро кротко мори одење Што ти је Маро тијо мори зборење Да ли ти Маро тежит стомните мори Или ти Маро тежит мори ђердани Нито ми аго тежит стомните море Нито ми аго тежит море ђердани Токо ми аго тежи меракот море Мој мерак аго ми је море далеко
Прелетеше птице ластавице прелетеше жалости мој дилбер ај нигде не падоше Ал падоше девојци на ђердеф ал падоше жалости мој дилбер ај девојци на ђердеф Иш одатле птице ластавице не цепајте жалости мој дилбер ај платно извезено Везла сам га три године дана везла сам га жалости мој дилбер ај за мога драгана
У село кавга голема Девет се брата делише Најмлађег брата женише Викаше сестру на свадбу да дођеш сестро на радост Не могу брате да дођем Мушко ми чедо на руке Бело ми платно непрано Голема њива не жета
Ветар душе А катмер мирише Драга драгом Ситну књигу пише Поздрав теби Моје мило драго Пошаљи ми Душу у памуку Црне очи У шећер неранџи Беле руке У танкој артији
Ајде Стамено бела румено ајде нема кој леле носи ме дома море Ке си го најде личного мужа Личного мужа леле недомаћина море Личного мужа недомаћина Недомаћина леле невртикућа море Свако месење торба тресење Свако печење леле трески берење море
Copyright © (2010 - 2021) Удружење наставника - "Доситеј Обрадовић" | Сва права задржана